Etykieta w biznesie
Savoir - vivre w biznesie to umiejętność taktownego i eleganckiego zachowania w stosunku do ludzi, z którymi kontaktujemy się na płaszczyźnie zawodowej – w ramach współpracy lub kontaktów z klientami. Trudność w przyswojeniu zasad etykiety biznesowej polega na tym, że w przeciwieństwie do dobrych obyczajów rodzinnych i społecznych nie posiada jasno sprecyzowanego kodeksu. Natomiast zawiera zasady ogólne, których interpretacja ulega zmianom wraz ze zmieniającymi się warunkami życia i kulturą.
Bon ton w biznesie to nie zbiór sztywnych reguł, lecz inteligentne łączenie zasad kurtuazji i form, które służą tworzeniu i utrzymaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach służbowych, ze wskazówkami zdrowego rozsądku.
Sympatyczne i przyjazne wrażenie to nie tylko dobre maniery, ale również dobry interes. Wrażenie, które wywierasz na nowo poznanym potencjalnym kliencie czy współpracowniku, decyduje o charakterze całej znajomości. To, w jaki sposób zachowasz się w tej sytuacji społecznej i czy wykażesz się profesjonalną swobodą, może w prosty sposób przełożyć się na efekty finansowe.
Szkolenie przygotowano specjalnie z myślą o współczesnych menadżerach, specjalistach i osobach pracujących w bezpośrednim kontakcie z klientem (handlowcy, sekretarki, urzędnicy państwowi itp.). Udział w szkoleniu to sposób na zweryfikowanie norm swoich zachowań w towarzystwie i poszerzenie horyzontów w zakresie profesjonalnej etykiety.
Celem szkolenia jest przekazanie wiedzy na temat prawidłowych, dobrze widzianych i kształtujących pozytywny obraz osoby sposobów zachowania w różnych sytuacjach zawodowych.
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się między innymi:
- Jak wywrzeć dobre pierwsze wrażenie?
- Jak elegancko prowadzić konwersację?
- W jaki sposób kształtować profesjonalny wizerunek?
- Czy wypada przejść na „ty” w klientem?
- Jak elegancko zaprosić partnerów biznesowych na oficjalne przyjęcie?
- Czym jest precedencja i jak ją stosować?
- Jak prowadzić biznesową korespondencję elektroniczną z klasą?
W PROGRAMIE
1. Etykieta profesjonalna kluczem do sukcesu
- Aspekty organizacyjne,
- Stworzenie mapy potrzeb,
- Ustalenie zasad współpracy w grupie,
- Etykieta profesjonalna – klucz do sukcesu,
- Mowa ciała – jak prawidłowo stać, chodzić, siedzieć oraz gestykulować, aby zrobić doskonałe pierwsze wrażenie
2. Pierwsze spotkanie – w sytuacjach ogólnych, relacjach biznesowych i towarzyskich
- Zasady uniwersalne – uścisk dłoni, gdzie i jak wolno się witać, a gdzie nie wypada, jak uniknąć gafy.
- Relacje biznesowe a towarzyskie – przedstawianie się, witanie, podanie dłoni, całowanie w dłoń, powstawanie,
- Wizytówki – rodzaje, wygląd, wręczanie oraz znaczenie biletów wizytowych.
3. Językowy savoir-vivre – sztuka słowa z życiu zawodowym, zasady grzeczności w dyskusji
- Tytułowanie – tytuły naukowe, służbowe, szlacheckie, kurtuazyjne,
- Przechodzenie na „ty”,
- Prowadzenie konwersacji – nawiązywanie rozmowy, kultura języka, tematy dozwolone i niedozwolone, aktywne słuchanie, pochwały i przyjmowanie komplementów
4. Precedencja w hierarchii zawodowej
- Hierarchia służbowa i towarzyska, kto pierwszy i dlaczego,
- Wspólna podróż windą, przepuszczanie w drzwiach,
- Hierarchia miejsc przy stole – rozmieszczenie gości podczas sytuacji biznesowych i towarzyskich
5. Eleganckie spotkania – wykwintne przyjęcia i mniej oficjalne spotkania biznesowe
- Przyjęcia oficjalne – przyjęcia na stojąco i siedząco, zasady zachowania się,
- Spotkania towarzyskie – zasady zachowanie się,
- Za drzwiami gabinetu – czyli o przyjmowaniu i składaniu wizyt służbowych, powitanie gości biznesowych, poczęstunek w firmie, przebieg rozmów, pożegnanie,
- Upominki w dobrym stylu – prezenty, kwiaty, osobliwości w sztuce obdarowywania,
- Zaproszenia – sposoby zapraszania, niezbędne elementy zaproszenia i ich znaczenie.
6. Profesjonalny wizerunek – tajemnice profesjonalnego stroju i wyglądu
- Podstawowe kanony profesjonalnego stroju,
- Mężczyzna – wygląd, rodzaje strojów dostosowanych do okazji, złote zasady eleganckiego pana, ryzyko gafy – jak ustrzec się przed popełnieniem błędów w doborze garderoby,
- Kobieta – wygląd, fryzura, makijaż, manicure, biżuteria, rodzaje strojów dostosowanych do okazji, złote zasady eleganckiej pani, ryzyko gafy – jak ustrzec się przed popełnieniem błędów w doborze garderoby.
7. Savoir-vivre przy stole
- Wejście do restauracji – zamawianie oraz kolejność dań, obsługa kelnerska,
- Nakrycie stołu – rodzaje sztućców i szkła, ich ułożenie oraz korzystanie,
- Napoje alkoholowe – dobór trunku do okazji,
- Jak jeść niektóre potrawy,
- Elegancko i swobodnie – zasady zachowania się przy stole.
8. Komunikacja w dobrym stylu – korespondencja tradycyjna i elektroniczna:
- Poczta tradycyjna – język biznesowej korespondencji, układ pism, nagłówki i zakończenia,
- Poczta elektroniczna – zasady eleganckiego pisania wiadomości, spaming, łańcuszki szczęścia,
- Rozmowy telefoniczne – zasady prowadzenia rozmów, zwroty powitalne i pożegnalne.
9. Międzynarodowy savoir-vivre – zasady postępowania w kontaktach biznesowych za granicą:
- Z wizytą za granicą – spotkania służbowe, witanie się, wizytówki, tytułowanie, podejmowanie gości, wygląd – różnice kulturowe między wybranymi krajami świata lub Europy (w zależności od potrzeb firmy),
- Bez słów – mowa niewerbalna – zróżnicowane znaczenie gestów, mimiki twarzy, kontaktu wzrokowego oraz dystansu.
10. Zakończenie szkolenia:
Podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Sesja pytań i odpowiedzi.
Szkolenie dopasowujemy do indywidualnych potrzeb klienta.